Wednesday 8 February 2012

Science and Maths vs Sains dan Matematik

berikutan pemansuhan PPSMI, pelajar tingkat 4 dan 1 pada tahun nie guna bahasa melayu dlam pembelajaran sains dan matematik...baru je tadi aku belikan adik aku buku maths a.k.a matematik dan kimia a.k.a chemistry...bila aku bagi je buku tu....dia marah kat aku sbb belikan dia buku2x tu dlm versi bahasa melayu......hurm nmpaknya, adik aku pun masih reject penggunaan bahasa melayu dlm pembelajaran sbb kat sekolah msih lagi dia diajar dalam bhsa inggeris (bdk kelas depan) dan bdk kelas blkng diajar plak dam bhsa melayu.....aku agak melenting jgkla sbb adik aku xnak guna buku tu...dia ckp dia xbiasa bljr bnda2x ni dlm bhasa melayu............huh,,,adik aku dan pelajar2x yg sebaya dgn dia mnjadi bhn uji kaji dasar baru nie.....haish,,,,APA NIE???? PELAJAR bukannya Tikus uji kaji......setiap kali dasar pendidikan berubah...golongan yg akan menerima tempiasnya ialah pelajar dan guru....DULU, BM ke BI....skrng BI ke BM....knpa semua ini trjadi???? tgok la negara2x yg maju, mereka xbising2x mngenai bhsa pngantar dlm sekolah....kat Malaysia, itulah isunya,....sampai dijadikan isu politik lagi.....pendidikan ada suatu kepentingan besar kepada negara...bkn boleh dibuat sesuka hati...tukar sana tukar sini.....selamilah jiwa pelajar dan para guru dan bukannya ikut kepada agenda politik masing2x....aku nie x sokong sape2x pun....Neutral...akhir kata.....Pelajar masa kini ialah Batu Asas kepada sebuah bangunan yg dipanggil Masa Depan...

No comments:

Post a Comment